Baltic States – CIS, EU – Baltic States, Latvia, Legislation, Markets and Companies

International Internet Magazine. Baltic States news & analytics Sunday, 29.11.2020, 18:52

Kiselyov ensures full control over RT according to decree signed by Putin

BC, Riga, 07.07.2020.Print version
Dmitry Kiselyov, who is on the sanction list of Council of the European Union, has full control over RT (formerly known as Russia Today) TV programs according to a decree signed by Vladimir Putin, President of the Russian Federation. Based on the decree, the liquidation of RT owner, company RIA Novosti was begun, the National Electronic Mass Media Council in Latvia (NEPLP) released in a statement, cites LETA.

The NEPLP believes that public has a right to know about the facts at its disposal. 

“NEPLP as Latvian electronic media regulator will inform the European Union media regulators about these facts this week, which reveals the connection between Kiselyov, subject to EU sanction list, and RT. In addition, we expect that a similar decision will be made by other European Union member states” said NEPLP chairperson Ivars Abolins.

There are several programs included in the list of audio and audiovisual programs retransmitted in Latvia which assets, financial resources and economic resources are actually controlled by one person – Dmitry Kiselyov via the sole shareholder of the owner of the programs.

In compliance with the information received from security institution, television programs RT (Russia Today); RT (Russia Today) HD; RT (Russia Today) Arabic; RT (Russia Today) Spanish; RT Documentary (HD); RT Documentary, and RT TV (Russia Today TV) that are being distributed in the territory of Latvia are in personal possession and under control of person Dmitry Kiselyov who is subjected to sanctions.

As a result, NEPLP decided to restrict the distribution of seven programs in Latvia, which in the opinion of the Latvian security authorities are the most influential channels of Russian propaganda in Western Europe. The decision has come into force on July 6 from the moment of its announcement in the official newspaper Latvijas Vestnesis, immediately informing all Latvian cable operators. Also, this week, the Council will inform the media regulators of other European Union member states and will invite them to decide on restricting RT programs.

The owner/holder of the rights of RT television programs is a company TV-Novosti which was founded on April 6, 2005. The sole founder (shareholder) of TV-Novosti is federal unitary state company International Information Agency of Russia RIA Novosti (hereinafter – “RIA Novosti”) which since December 20, 2013 has been in the stage of liquidation. The head of the liquidation commission of RIA Novosti is the citizen of the Russian Federation, Dmitry Kiselyov, who is the sole person having the right to act on behalf of the company without the authorization. Having regard to the aforementioned, it can be concluded that Dmitry Kiselyov actually implements the control over RIA Novosti, its assets, financial resources and economic resources as well as actual operation of RIA Novosti in the process of its liquidation.

In addition to the aforementioned, it has to be indicated that the basis for the liquidation of RIA Novosti is Decree No. 894 “On Measures to Enhance the Efficiency of National Mass Media” which was signed on December 9, 2013 by the president of the Russian Federation, Vladimir Putin. Paragraph 6 of the decree assigns “to liquidate federal unitary state company International Information Agency of Russia RIA Novosti''. Furthermore, it is indicated in paragraph 7 of the aforementioned decree that as from the liquidation of RIA Novosti, the right of the founder with regard to organisation that have been established by federal unitary state company International Information Agency of Russia RIA Novosti, are transferred to federal unitary state company International Information Agency Rossiya Segodnya. It can be concluded from the aforementioned that as from the liquidation of company RIA Novosti the right of its founder in media company TV-Novosti will be transferred to Rossiya Segodnya.

On the basis of European Union Council Implementation Regulation No. 2010/151/CFSP of March 21, 2014, Dmitry Kiselyov has been included in the list of the persons subjected to restrictive measures in respect of actions undermining or threatening the territorial integrity, sovereignty and independence of Ukraine indicated in European Union Council Decision 2014/145/CFSP of March 17, 2014.

Section 11 of the Law on International Sanctions and National Sanctions of the Republic of Latvia regarding introduction, imposition, and enforcement of sanctions envisages that “… the sanctions imposed by the European Union regulations are binding and directly applicable to the Republic of Latvia”. Apart from that, in accordance with Article 288 of the Treaty on the European Union, the provisions of regulations and decisions of the European Union are directly applicable in the member states.

Search site